Diagram med mer enn ett sett data

I kjemi timen min driver vi mye med Excel og data vi har funnet i timen. For å vise mer enn ett sett data i et diagram i Microsoft Excel 2007, lager du først et vanlig diagram.

Ok, så si at jeg har funnet ut yndligsfargen til jentene og guttene i klassen. Jeg noterte ned dataen i ett Excel dokument, der Kolonne A var farge, kollone B var antall jenter og kolonne C var antall gutter. For å legge dataen inn i et diagram (jeg vil vise jentene sin yndlingsfarge), markerer jeg cellene jeg vil ha i diagrammet, men jeg lar Overskriftene være. Deretter klikker jeg «legg inn» eller «insert» (hvis du har excel på engelsk sånn som meg) Velg hvilket som helst diagram, du bestemmer! Diagrammet vises nåm i dokumentet ditt.

For å legge in mer data, f.eks guttene sin yndlingsfarge, høyre klikker jeg på diagrammet og en liste med valgmuligheter vises. Velg «Velg data» eller «Select data». Klikk «Legg til» eller «Add» og et lite vindu popper opp. Klikk «Verdier» eller «Series values» og marker KUN dataen(nummerne) du vil legge til i diagrammet. Hvis du vil ha «navn» på dataten, klikker du også «serie navn» eller «series name» Deretter klikk ok.

Begge dataene vil da vises i diagrammet. Man kan fortsette å legge til data. Hvis man for eksempel vil vise totalt antall, gjør man bare akkurat det samme.

=)

Legg igjen en kommentar

